torsdag 29 december 2011

Kvällsbak

Om jag blir sugen på bröd så är det oftast på valnötsbröd.
Det finns en hel uppsjö av recept på nätet men ikväll gjorde jag så här:

50 g jäst smulades i en bunke
0,5dl olja blandades med 7dl vatten och värmdes till 37 grader
Sen hälldes det i bunken och blandades med jästen.
I det hällde jag 200 g pinjenötter, valnötter, linfrö och pumpakärnor i en salig blandning.
(Alltså 200g tillsammans, inte 200 g av varje sort...)
Efter det hällde jag 2 tsk salt och 10 dl vetemjöl( spara några dl till senare), 6 dl rågmjöl.
Det hela blandades ihopa till en ganska lös men smidig deg.
Strö över lite mjöl och låt degen jäsa i bunken under handduk i 45 min.

Häll ut degen på mjölat bakbord, tillsätt resten av mjölet och baka in.
Dela degen i 2 bitar, lägg i bakformar.
Låt jäsa i 30 min till.

Sätt ugnen på 225 grader, grädda bröden i 10 min, sänk sen värmen till 175 grader och grädda bröden i 30 min till.
När de är ca 95 grader är de redo att tas ut.

Låt de svalna på galler( utan handduk över för en hård kant)
Nu är det redo för att provsmakas!!!

Inga kommentarer: